MsGoodNite ialah

Foto saya
Terengganu/Selangor, Malaysia
Selfish and Arrogant

Selasa, November 02, 2010

Wakenabeb!

Maya, Pija dan Suri mmg kerja satu department. Bila dah satu department, dipendekkan citer mmg diorang kacip giler. Setiap kerja dibuat secara sepakat. Sepakat membawa berkat kata pepatah Sepanyol. Berkat..selamat, slogan Guru Yayah. Ah! takde kaitan langsung.

Maya, Pija dan Suri ni selalu mengamalkan sikap tolong menolong dlm menjalankan tugas. memandangkan department mereka agak jauh dan terpencil daripada department lain, jadi agak senang dan selesa lah mereka menguruskan department dan seterusnya tugas masing2 mengikut keperluan dan kehendak pegawai yg memerlukan. Mana taknya..degil pun boleh tahan. Nak kata besar kepala, normal aje macam manusia lain. Tapi naluri memberontak tu tetap ada dalam jiwa masing2 walaupon dah tua bangka sumenye. Dah berapa kali ditegur oleh orang atasan tentang waktu rehat atau brekpes diorg, tp pompuan 3 org ni wat dono jer. Dipesan jgn keluar 3 org sekaligus, nanti department takde org jaga, dibantai keluar juga bertiga. Degil tak nak mampos!

Bab tolong kaber mengkaber jgn citer la. Kalau Pija datang lewat, bukan lewat sikit tp byk, selamber je si Maya dgn Suri kaber ngan bos; kononnya Si Pija pi toilet, memerut. Menipu! Bila Suri nak balik awal, awal sejam setengah tu..yang lain tolong kaber lagi, tolong punch card. Bagi alasan si Suri malas nk naik ofis, tunggu kat bawah jer. Menipu lagik! Paling busuk, bila tiga-tiga orang sekali balik awal, sorang pun tak punch. Esok datang, tulis ngan pen! Tak baik betul!

Tapi betul la kata Leonardo Da Vinci. Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya terbabas jua. Sebelum ini, Maya, Suri dan Pija menyusun strategi yg amat padu sekali sebelum menjalankan misi pulang awal. Masing2 akan jalankan siasatan - siapa bos yg balik lewat, siapa bos yg balik awal, siapa bos yg tak balik2. Ini adalah penting utk memastikan kerja busuk mereka tidak dihidu oleh bos-bos yang sebenarnya buat2 bodo je mcm tak tahu apa2. Padahal pompuan 3 orang yg cerdik2 bodo ni tak tahu siapa yg lebih bodo. Mereka atau ikan sepat dalam kolam.

Satu hari, staff pentadbiran menyerahkan notis panggilan mesyuarat kepada pompuan bertiga ni. Masing2 mula membuat andaian apa yang akan dibangkitkan di dalam mesyuarat apabila di bahagian agenda mesyuarat cuma tercatat; "housekeeping", "fail meja" dan "hal2 lain". Biasa la, kalau dah buat salah mestilah ada perasaan cuak. Takut kantoi.

"Semua staff ada time masuk kerja dan habis mengikut kumpulan masing-masing. Yang masuk kerja jam 7.30 habis kerja jam 4.30 untuk Ahad hingga Rabu. Staff yang masuk kerja jam 8.00 habis jam 5.00 dan 8.30 habis jam 5.30 ptg. Manakala hari Khamis, masing2 akan habis kerja jam 3.00, 3.30 dan 4.00 petang. Sepatutnya, waktu kerja ini dipatuhi. Jangan ada yang datang lambat tp balik awal. Jangan ada yang keluar tengahari, terus tak masuk2. Seharusnya masing2 ingat tanggungjawab tentang tugas dan disiplin diri. Cara untuk menepati masa. Ingat, kita bekerja dibayar gaji. Saya perhatikan ada staff kita yang balik tak ikut masa, tidak punch card waktu balik. Saya harap, lepas ni perkara seperti ini tidak berulang lagi. Kita jgn jadikan perkara yg salah ini sebagai amalan. Inilah rezeki yang kita perolehi dengan cara itu, tidak berkat". Takkan kita nak biarkan ahli keluarga kita makan hasil dari rezeki yg tak berkat?! betul tak? Seeloknya yang salah diperbetulkan, yang betul diamalkan".

Peh! Pedih menyengat kata-kata dari bos. Maya, Suri dan Pija diam membisu. Mmg bos tak sebut nama siapa2 yang berkenaan tapi mereka tahu kalau kata-kata itu juga dituju kepada mereka selain dari 2-3 orang staff dari department pentadbiran. "Sape makan cili, dia yg rasa mengembang bibir dan berpijar lidah" kata peribahasa orang putih. Lepas ni jangan buat lagi!

3 ulasan:

Fnd Rocka berkata...

Yg main fesbuk di waktu pejabat tu nak kira cemana lak

Zampeada berkata...

kisah benar ke ni?

-MsGoodNite- berkata...

fnd - Itu antara dia dgn kwn2 fesbuk dia la, aku igt! (x amanah gak tuh)

zam - jadikan pengalaman sebagai pengajaran..