MsGoodNite ialah

Foto saya
Terengganu/Selangor, Malaysia
Selfish and Arrogant

Selasa, November 27, 2012

Mangsa #1


Waktu petang, Raniah suka mengelamun di tingkap ini. Pemandangan dari sini boleh nampak jauh ke tengah sawah. Hijau. Raniah suka. Sejuk mata memandang. Padi belum menguning. Tak lama, dua minggu lagi sudah boleh dituai. Waktu itu, Raniah pasti sibuk membantu ayah di sawah. Selama ini kami dua beranak menyara hidup dengan hasil sawah dan menjala ikan. Nasib baiklah sebidang sawah itu milik ayah sendiri. Tidak mengambil upah di bendang orang lain.

Selesai siapkan sarapan untuk ayah pagi tadi, Raniah ke belakang membasuh pakaian kotor. Lepas menyidai kain, Raniah akan beri ayam dan itik belaan kami makan. Kemudian Raniah sambung lagi kerja-kerja suri rumah yang ditinggalkan arwah ibu lebih dua tahun lalu. Ibu meninggal kerana sakit barah. Kesian ibu, ayah tak cukup duit untuk menanggung kos rawatan ibu. Raniah sendiri terpaksa berhenti sekolah sebab mahu menjaga ibu.

Di rumah ini, Raniah hanya tinggal bersama ayah. Raniah tak ada adik beradik lain. Tetapi sepupu Raniah, abang Seman selalu juga datang bermalam di rumah. Terutama jika dia menerima upah membuat rumah atau membetulkan rumah penduduk berdekatan. Abang Seman masih belum berkahwin walaupun usianya sudah hampir 40 tahun. Bila ditanya ayah kenapa masih belum berkahwin, tak cukup duit katanya.
Raniah perasan, abang Seman selalu perhatikan Raniah. Kadang-kala Raniah takut bila diperhatikan begitu lebih-lebih lagi bila ayah tiada di rumah. Tapi lazimnya abang Seman duduk di pangkin menunggu ayah balik. Dia tidak masuk ke rumah jika ayah tiada. 

Hari dah petang, Raniah kena siapkan makan malam untuk ayah. Sekejap lagi ayah balik. Ayah tak suka menunggu lama untuk makan. Jadi, sementara ayah mandi Raniah sudah boleh panaskan semula lauk yang Raniah masak petang ini. Lepas makan , pasti ayah akan minta Raniah urut badan ayah yang selalu sakit-sakit. Maklum saja, ayah sudah tua. Tapi ayah tidak pernah lupa keperluan batinnya. Selama inikan, Raniah pengganti ibu!

Tiada ulasan: