MsGoodNite ialah

Foto saya
Terengganu/Selangor, Malaysia
Selfish and Arrogant

Sabtu, Jun 26, 2010

Masa Aku kena, mmg seram - Ending

************
Kami kayuh basikal perlahan sebab basikal aku takde lampu. Kalau terlanggar lubang atau batu takde la teruk aku jatuh. Nak harapkan cahaya lampu basikal Din Berambui pon mcm x cukup cahaya jer. Lampu jalan kat jalan tanah liat di tengah2 perkuburan ni pun mcm kelip2 aje aku tgk. Apa punya TNB la, lampu di tempat yg amat memerlukan cahaya tak pulak diorg betulkan! Kan dah menyusahkan!
Din Berambui yg mengayuh di depan aku tiba2 memberhentikan basikalnya. Apehal pulak?! Aku pun ikut brek sekali. "Apesal wei?". Suara aku keras bertanya sbb tak suka dia buat lawak kat tengah2 kubur mlm2 macam ni. "Basikal aku takleh kayuh ni, rantai jatuh ke hape ni?", jawab Din Berambui sambil turun daripada basikal. Aku ikut turun dan parking basikal aku dekat dengan basikal dia.
"A'ah la.. rantai jatuh. Ko tolong carik kayu sket, aku nak betulkan rantai nih!", Din Berambui bagaikan beri arahan pada aku. Dengan tak banyak soal, aku tolong la carikan ranting kayu yg ada kat tepi jalan tu. Aku pun tak suka nak bantah2 si Din Berambui dlm keadaan mcm ni. Buatnya dia tinggalkan aku, naya jer. Tapi mcm malang pulak mlm tu, dengan cahaya yg tak berapa nak ada dlm terkial2 aku cari ranting kayu aku perasan ada seseorang berdekatan kami. Aku tak jadi cari ranting kayu sebaliknya aku dapatkan Din Berambui. "Weh! ko nampak tak sape tuh? Apa dia buat tu? Terbongkok-bongkok gitu?" Banyak pulak soalan yg aku tanya sedangkan aku tahu Din Berambui pun bukan ada jawapannya. Din Berambui cuma diam, buat2 tak dengar soalan aku. Susuk tubuh itu semakin dekat dan akhirnya muncul seorang pakcik yg tak berapa jelas kelihatan wajahnya. Di tangannya terdapat sebatang kayu yg digunakan utk menguis2 tanah seolah2 seperti mencari sesuatu. Pakcik itu menegur kami.
"Ni korang buat ape kat kubur mlm2 nih? khalwat ke? tak takut ke mlm2 main2 lagi kat kubur ni? Pi balik, kang bapak korang cari pulak!" Bisa berbisa pulak bunyiknya kat telinga aku. Khalwat? Ni adik saya pakcik; aku jawab dlm hati je la. "Takde pakcik, kitaorg mmg nak balik ni, tp rantai basikal ni jatuh. Nak cari kayu, susah pulak nak betulkan nih", ramah mesra pulak si Din Berambui menjawab. "Hoh! mari la sini, aku betulkan", offer pakcik tu yg masih kelihatan samar2 wajahnya.
Tak sampai 2 minit, rantai basikal Din Berambui dh dibetulkan. Pakcik tu terus bangun dan capai semula kayunya sambil terbongkok2 lagi menguis2 tanah. Aku jadi pelik lalu aku bertanya pada pakcik tu. "Err..pakcik cari apa mlm2 kat kubur ni. Dari tadi saya tgk terbongkok2. Cari barang mlm2 takde torchlight mmg susah nak jumpa pakcik". Pakcik tu cuma menoleh pada aku dan Din Berambui tanpa suara. Dia terus saje meneruskan kerja2nya mencari sesuatu. Din Berambui tak mahu tunggu lebih lama. "Aku rasa tak sedap hati la", katanya separuh berbisik pada aku. Mendengarkan Din Berambui, aku pun jadi cuak. Baru saja kami nak beredar dengan basikal masing2, aku dengar suara pakcik tu begitu dekat dengan kami. "Takde lampu pun takpe, ni haa.. dah jumpa". Kami serentak menoleh. Aku tak mampu nak cakap apa2 dan aku tahu Din Berambui pun sama. Kami lihat di tapak tangan pakcik tu ada sebiji mata yg masih berdarah dan aku lihat muka pakcik tu. Kali ni jelas, dengan muka bengis tanpa bebola mata pada soket mata kirinya yg turut berdarah. Pakcik tu hanya tersengit dgn giginya yg berkarat.

*****************

"Dah maghrib ni, tutup tv tu. Asyik tengok tv je, tak kira time maghrib tgk lagi tv tu. Pegi semayang plak! Ish..budak2 nih!", kedengaran suara mak dah start panas. Alamak! potong stim betul la mak ni. "Tgk! tak bergerak lagi. Cepat sebelum abah ko masuk, teruk korang kena!". Apalagi, bila dah kena ugut dgn nama abah, kami adik beradik pun terus tutup tv dan berebut2 masuk bilik air.
*Aku - Citer ni benar, aku penah citer kat kawan2 aku. Tak pasal2 aku kena ketuk ngan diorg!

8 ulasan:

Zampeada berkata...

*melopong*

tak tau nak komen apa. tak faham knp ending tetiba maghrib plak.

EryQa berkata...

hahahahahhahaaa.... seram... lawak pun ada... pirates of the carribean kot... hahahahahaha.... mana Makcik STP???

EryQa berkata...

AJ... itu commercial break... distraction utk kasi lupa2 pakcik tu si bongkok mata satu...

-azura- berkata...

Ery : Makcik STP watak sampingan je, mula2. takde dialog pun. Tp u lebih faham drp AJ tu. Minta sambung berapi2 tp x faham...wekk!


Zam : Aku pun x tau nk komen apa ngan ko! kdg2 ko ni slow gak agaknya! ahhahaha

erm..not important for u to know ;) berkata...

erm...kisah benar sgt ke neh wei... ;)

-azura- berkata...

Haiza : benar campur palsu la sket2.. ala, mcm tak biasa tgk drama tv...hehehe

Zampeada berkata...

eee tak lalu aku makan biskut ah.

-azura- berkata...

Zam : nyampah. meh la aku belanja ko roti twiggies