MsGoodNite ialah

Foto saya
Terengganu/Selangor, Malaysia
Selfish and Arrogant

Rabu, Julai 28, 2010

Cerita Malas

Pada zaman dolu-dolu, ada sebuah kerajaan beraja melayu di negeri yg tak pasti pulak lokasinya dlm peta pada zaman ini. Negeri itu bernama Negeri Tuang Semangkuk dan rajanya bergelar Sultan Makan Sepinggan. Adapun Sultan Makan Sepinggan telahpun kehilangan isteri tersayang kerana mangkat akibat menderita demam malaria. Arakian kisahnya Sultan Makan Sepinggan ini mempunyai seorang puteri yg cantik jelita, ikut wajah arwah maknya yg mangkat tuh. Nama puteri kesayangan sultan ialah Puteri Tujuh Selendang.
Adapun, Sultan Makan Sepinggan ini amat senang hati kerana mempunyai kuasa kerajaan yg kuat, rakyat yg taat serta rajin. Malah Kerajaan dan negeri Tuang Semangkuk ini sungguh makmur dan maju walaupun ketika itu internet belum tercipta. Rakyat yg hidup di bawah naungan kerajaan dan Sultan Makan Sepinggan ini amat bertanggungjawab terhadap diri sendiri, keluarga, keluarga jiran dan negeri mereka. Hamba rakyat sungguh rajin, tidak ada yg rajin melainkan rajin2 belaka dalam menjalankan tugas harian mahupun kerja part time. Ada saja tugas atau kerja yg dilakukan oleh rakyat Tuang Semangkuk. Dari budak besar Belalang si anak Nujum sehingga yg tua seperti Hang Kebun Seniman Bujang Lapok. Pendek kata, tak ada rakyat yg duduk meriba tangan, mesti bekerja. Paling tidak mengambil upah mengorek telinga.
*******************
Pada suatu hari Selasa yg indah lagi permai, Sultan Makan Sepinggan merasa kesunyian tahap tapir tercekik daun rebung apabila Puteri Tujuh Selendang keluar negeri utk menonton Fashion Show di negeri sebelah. Lazimnya, kalau ada tuan puteri baginda dua beranak main congkak atau main nyorok-nyorok keliling istana. Maka, dalam keadaan yg sungguh bosan itu, sultan terfikir utk mengadakan pertandingan bagi rakyatnya yg rajin belaka sebagai hiburan. Pertandingan Rakyat Paling Malas dalam Negeri. Hadiahnya, jadi menantu raja. Apabila iklan pertandingan keluar disurat-surat khabar utama serta tabloid dan ditampal2 didinding tandas awam, maka berduyun-duyunlah rakyat jelata yg "kononnya" malas, bertandang ke istana utk menyertai contest tersebut.
Namun, sehingga ke peserta ke 124, sultan masih belum bertemu dgn pemenangnya kerana sifat malas yg ditonjolkan tidak dpt diistilahkan secara tepat dgn perkataan malas. Maklumlah, org rajin nak jadi malas, susah iye dok?. Akhirnya tinggal 3 org peserta terakhir. Yang pertama pun mengadap sultan.
"Baik, cuba kamu beritahu beta, apa sifat kemalasan kamu!".
"Ampun tuanku, patik ini malas tahap teruk tuanku, sehinggakan nak makan pun mak bapak patik yg suapkan", jawab pemuda pertama tu.
"Erm..baik. Beta nak dengar pula cerita malas peserta kedua terakhir ni. Beta nampak kamu mmg malas saja".
Pemuda kedua menjawab, "Ampun tuanku. Patik malas sampai nak berak pun, mak bapak patik tolong berakkan, tuanku!".
"Wah..malas sungguh kamu nih. Tapi beta belum boleh buat keputusan selagi belum dengar pula cerita malas pemuda terakhir nih", lalu pemuda terakhir pun berkata "Patik malas nak cerita, tuanku!".
*Aku - Dipetik dan dioleh semula dari APO?

4 ulasan:

aKuPm berkata...

hahahah malas kambing gurun nyer citer!!!

Zampeada berkata...

malas nak ngomen

ymn berkata...

ha ha ha ha lia ...

-MsGoodNite- berkata...

"Malas nak citer dh" jadi trademark aku dah! Mcm Sempoi jer kan?! hahaha