MsGoodNite ialah

Foto saya
Terengganu/Selangor, Malaysia
Selfish and Arrogant

Sabtu, Oktober 30, 2010

Imah gi kedai..

Minggu lepas aku dengan CuDa, Suriya dan mok si Imah pergi ke Marang sbb nak ziarah Imah yg baru je bersalin anak sulungnya seorang baby pompuan yg chubby, montel dan sehat mcm ibunya. Mula2 aku ingat nak melawat kat HPNZ tapi last minute CuDa kabor Imah balik pantang umoh mok mentua dia dulu 3-4 hari. Peh! Aku rasa kurang sedap pulok, sebab pakai seluor sama t-shirt lagi2 pulok nengok si Suriya bukan main sopan ngan baju kurung sepasang. Mok Imah, aku no hal..walaupun tak berapa nak biasa ngan dia tapi mok dia cool! Macam mak aku.

Sebelum pi pick up mok Imah ngan Yaya, aku dan CuDa pi la cari dulu kuih2 yg org lepas melahirkan buleh nk makan. Utk tekak aku, kuih koci inti kelapa semestinya. Yummy! Dah selesai sume dan jemput penumpang yg lagi dua tu, bergerak la Kenari Putih TAG dot dot dot ke Marang.


Lebih kurang sejam kemudian, kitaorg dah sampai dekat ngan area rumohnya mok mentua si Imah. Tapi aku tak nampak pun sebijik kereta pun hatta kereta laki Imah tu sendiri! Uik? Heran! Pasal CuDa kabor, masa Imah kol dia, kabor dah buleh kluor hospital dan dah kol laki dia suruh datang menjemput. Bila kitaorg tgk takde kereta pun kat rumohnye mok mentua Imah tu, CuDa sbg drebar utk ptg itu, terus la pandu terlajak sket dari rumohnya mok mentua Imah. Parkir dekat-dekat ngan kedai jual kain baju gitu...wat kaber line. Kalo tak, malu pulok rasa kat ayoh mentua Imah yg ada duk lepak sambil hisap rokok kat beranda. Rokok apa? ermm.. rokok daun barangkali pasal maklum ler, rege rokok skrg mahal. Org tua tu dh tak bekerja. Mana nk cekor duit beli rokok sebatang RM1.


Aku cuba kol Imah. Nak tanye la, kot2 dia belum boleh kuor spital lagi, senang kitaorg pakat panjat tangga spital jer. Tapi ada pompuan tu jawab "cannot reacheable..cannot reachable..." Sib baik aku pakai postpaid. Kalo prepaid, aku agak abis kredit gitu je.

"Ya, mung gi ar tanye ayoh ye, Imah balik dok lagi? Dok cakak nok tunggu bodo sini. Doh la tepon dok buleh2 eh!", aku bagi sagesyen ke Yaya. Lagipun tgk molek doh dia dengan baju kurung. Abis sopan la nak mengadap ayoh mentua Imah yang wabaraqah tu. Bila takde bantahan dari CuDa sebaliknya sokongan daripada dia, Yaya pun dengan konfiden menapak lebih kurang 15 meter dari kereta ke rumoh mok mentua Imah. Dari jauh aku tgk bukan main bersungguh lagi ayoh mentuanya si Imah mengangkat tangan macam tunjuk direction sesuatu tempat. Aku tak nampak pulok reaksi muka Yaya. Normal, minah ni mcm blur sket.

"Aku rase Imah pantang rumoh mok sedara laki dia kot?! Ce mu tgk ayoh dia siap tunjuk2 orr.. mesti dia tunjuk rumoh mok sedara dia. Arun kan rapat nge mok sedara dia...", Cuda bagi pendapat. Aku ngan mok Imah setuju sbb mmg Imah ada bagitau dulu, laki dia lebih suka balik tidur rumoh mok sedara dia drp balik rumoh mok ayoh dia.

Selesai sesi interbiu tadi, Yaya dtg semula ke kereta dengan muka siyes. Aku mcm tak sabor pulok nak tanya bila dia buka pintu kereta. "Guane, Ya? Imah balik rumoh mok sedara dia ke?", tak menyempat2 aku tanya sedangkan Yaya belum duduk dlm kereta. "Panjang ceritanya...", jawab Yaya ringkas. Muka mmg siyes. Aku dh agak mesti nk kena pegi rumoh mok sedara dia pulok lepas ni.

"Imah gi kedai!", itu la jawapan yg Yaya terima dari ayoh mentua Imah sebelum dapat jawapan sebenar. Aku, CuDa dan mok Imah terus gelak tak ingat bila dengar je ayat tu. Ye la... ape ke logiknya, org baru bersalin 3 hari dah berani jalan ke kedai. Patut la, bukan main lagi ayoh mentua Imah tunjuk2 rupanya nak tunjuk, Imah pegi kedai kat situ..kat situ... Yang si Yaya ni pulok mmg blur, siap buleh tanya Imah pegi kedai mana. Aduyai! Senak perut aku!


*Aku - Salah faham tu..

4 ulasan:

Zampeada berkata...

bila lah SAGESYEN nak masuk kamuh dewang agak2nyer?

Ridhwan Breakaz berkata...

susah untuk ak paham cerita ini..

Tanpa Nama berkata...

prempuan zaman skrg x heran la,lpas bersalin je boleh merayap mana2 aje.Imah tu dah 3 hari, ada ponpuan tu,yg bru sejam bsalin siap boleh drive kete lagi..

-MsGoodNite- berkata...

Zam - tunggu aku dapat lesen..hehehe

wan - tang mana hang tak faham? weh! sokong kaler apa mlm nih?

tanpa nama - ekceli, imah yg pi kedai tu, Imah lain. pok mentua dia salah org daa... hahaha